Sunday, May 30, 2010

Perun i Veles

Vrlo izražena komponenta slavenske mitologija je dualizam. Moguce je da se korijeni tog dualizma nalaze u iranskom zoroastrizmu, gdje se ravnoteža svijeta predstavlja kao borba svjetla, Ahura Mazde (Ormuzda) i tame, Ahrimana. U slavenskoj mitologiji taj dualizam najjasnije se manifestira kroz simboličnu borbu Peruna i Velesa, bogova koji obitavaju u oprečnim sferama postojanja i u vječnom su sukobu.
Bitno je naglasiti da ta borba nikako ne predstavlja borbu Dobra i Zla, barem ne njezin osnovni smisao, odnosno boga i sotone, kako to kršćanstvo interpretira. Borbu Crnoboga i Bjeloboga ne treba shvatiti kao borbu zlog boga protiv dobrog boga. Iako su slavenski narodi nakon primanja kršćanstva poistovjetili rogatog Velesa sa Sotonom, đavlom, a Peruna s kršćanskim bogom, dualizam u slavenskoj politeističkoj religiji predstavlja način na koji svijet funkcionira. To je ciklični proces, održavanje ravnoteže, ne borba nekih tako tesko odredivih principa kao što je dobro i zlo. Ovo je izmjena dana i noći, godisnjih doba, radjanja i umiranja, svega onoga sto čini univerzum i prirodu koje smo svi mi dio. Veles je vlažni bog, koji obitava u tami. Otevši Perunu suprugu, boginju Sunce, on zapravo krade dan i nastupa noc, zavrsava ljeto i nastupa zima. Perunova pobjeda je povratak dana, ljeta, svjetlosti. Bez te borbe ravnnoteža je nezamisliva. Kao što Had vraća Perzefonu svakog proljeća na površinu kako bi je majka, Demetra, ponovno vidjela i svojom radošću oplodila zemlju, tako se i Perunu vraća njegova supruga koju je Veles oteo.
Kao sšto je vec spomenuto, Perun je bog munja, gromova, svijetli bog koji obitava u vrhu Drveta života. Veles je bog koji vlada u Korijenu, zaštitnik je pastira, stoke…on je “mokri” bog. Nije zato ni čudno da u slavenskim zemljama uzvišenja nose ime na po Perunu, dok niži predjeli ispod su uvijek povezani sa Velesom (najčešće doline rijeka).
Veles izaziva Peruna i započinje borba. Perun baca munje na Velesa, koji ga izbjegava, pretvarajući se u različite oblike. Naposljetku, Perun pobjeđuje, ali ne ubija svog neprijatelja, već ga samo proganja u Podzemlje iz kojeg je izašao da bi se sljedeće godine ponovno vratio. Razlog svadje dva boga je obično krađa stoke; nejasno je tko kome krade stoku, čini se kako jedan drugome naizmjence kradu. Drugi je naravno, Velesova drska otmica Perunove žene, koji gromoviti bog skupo naplaćuje!

No comments:

Post a Comment